Největší chyba v učení, kterou děláš (a ani o tom nevíš)

18.01.2019 15:16

Víš, co tě ve škole nenaučí? Jak se učit. Je to ironické a je to taky škoda, protože tím mnoho studentů (a možná i ty) přijde o spoustu času a o lepší známky.

Pojďme se tedy podívat na tu největší chybu, kterou v učení možná děláš.

 

 

Učení ≠ čtení poznámek

 

Jestli si zvýrazňuješ texty a pak je čteš dokola, a dokola, a dokola, máme pro tebe špatnou zprávu:

čtení poznámek pořád dokola není efektivní metoda učení.

jinými slovy, pokud to děláš, sám se připravuješ o čas.

Proč?

Náš mozek se učí tím, že děláme to, co se chceme naučit.

Jak se učíme chodit? Chozením a pády na zem.

Jak se učíme mluvit? Mluvením a pokusy o vyjádření myšlenek.

Jak se učíme tancovat? Tančením a šlapáním po nohách ostatních a následným omlouváním.

Takže jak se máme naučit odpovídat na otevřené otázky v testu nebo u zkoušky zvýrazňováním a čtením?

Něco tu nesedí.

 

Čtení vede k iluzi znalosti

 

Další problém se čtením poznámek je, že to vede k iluzi znalosti.

Kolikrát se ti stalo, že sis přečetl své poznámky, a když přišel test nebo zkouška a dostal jsi otázku, mohl sis vzpomenout jen na to, kde v tvých poznámkách byla odpověď, ale ne na to, co vlastně byla.

"Jo, to bylo na stránce 5 nahoře. Sakra, jak to bylo?"

To je iluze znalosti.

Jak tak čteme, náš mozek si začne myslet, že je to jasné.

"Jo, tohle vím. Jasný. Tady je to takhle..."

Jenže koukání na vysvětlení není vysvětlování vlastními slovy.

 

Jak se učit lépe: zkoušej se jako u zkoušky

 

Chodit se učíme chozením.Mluvit mluvením.

Tancovat tančením.

Testovat ________________.

Ano, takhle jednoduché to je.

U zkoušek a testů potřebujeme:

  • Pochopit otázky
  • Vyvolat z paměti správné inform
  • Dát dohromady vlastní odpověď

 

jak bychom se tedy měli učit (zvládneš doplnit sám?)

  • ________________
  • ________________
  • ________________

 

Když půjdeš na ústní zkoušku, kde budou náhodné otázky z 20 okruhů. Jak by ses učil?

My bychom si:

  1. nejdřív přečetli 1 téma, nebo 1 kus 1 tématu
  2. napsali si pár otázek ("Na co by se mě mohli zeptat?").
  3. zakryli nebo schovali poznámky a zkusili odpovědět na jednu z těch otázek
  4. opakovali toto, dokud bychom nebyli spokojeni s vlastní odpovědí

 

Toto je mnohem efektivnější.

Testuje to totiž vyvolání správných informací formulování vlastní odpovědi. Kdybys to chtěl ještě vylepšit, můžeš vzít někoho dalšího, oba si uděláte seznam otázek k tématům a budete se navzájem zkoušet. Tak natrénujete i první krok: pochopení otázky.

 

A důležité: tímhle se vyhneš iluzi znalosti.

Zkoušením sebe jasně uvidíš, kde máš mezery ve vzdělání. Když zjistíš, že si něco nepamatuješ, stačí rychle mrknout do materiálů a pak třeba ještě přeříkat odpověď vlastními slovy.

 

O efektivním učení jsme přečetli kupu knih a je mnoho dalších tipů a triků jako jsou mnemotechnické pomůcky, nebo strategické míchání témat a jejich rozložení v čase, ale tohle je to nejhlavnější:

 

Trénuj to, co se chceš naučit tak, aby se to co nejvíce podobalo reálné situaci, ve které to budeš potřebovat.

 

Chodit se učíme chozením.

Mluvit mluvením.

Tancovat tančením.

Odpovídat na otázky ________________________.

Asi si brzy všimneš, že odpovídání na otázky tě stojí více úsilí, než jenom tupé čtení textu dokola a dokola, ale přísaháme na všechny vysokoškolské indexy, že se tak budeš učit 10x rychleji a kvalitněji.

Tak, tady to máš: nejhorší chyba při učení na zkoušky je nezkoušení se.

 

Zkoušej se sám nebo navzájem s někým, ale hlavně se zkoušej. Ušetříš si vlastní čas a dostaneš lepší známky.

 

Vyzkoušej to.

 
 
 
*komerční článek

Zpět

Novinky

Přihlaste se k odběru novinek:

© 2018 Všechna práva vyhrazena. Zákaz kopírování a šíření bez povolení.

Vytvořeno službou Webnode